Sunday, July 03, 2011

Broga!

Broga.. jauh tak jauh dekat tak dekat.. yeah arini mendaki Broga!!!! Broga..Broga..Broga... banyak dah aku baca entry blogger pasal Broga.. kalau tengok dalam gambar memang tertawan.. puncak hijau saujana mata memandang.. seawal 5.30am aku dan kengkawan bergerak dari kajang... dari kawasan university nottingham tur aku dah nampak bukit broga... ada cahaya torch light.. dah ramai yang mendaki walau dalam gelap nih... lebih kurang 500 meter di hadapan aku dah nampak kereta- kereta parking di bahu bahu jalan....yeah dalam hati kata dah sampai dah nih....then masuk ke arah ladang ..ada budak cina tahan kereta "2 linggit parking"hisy..memang boleh jadi kaya tokey ladang nih kutip RM2 parking satu kete...nak buat macam mano.. bayor ajelah.. kalau tak parking luar lagi jauh...turun - turun kete banyaknye manusia... macam macam orang berniaga kat sini.. air mineral..air kelapa, ntah macam-macam jenis air.. tapi kitaorang tak teruja pun..sebab belum haus lagi masa tur.... excited nak mendaki jer masa nih....dalam hati terdetik 400 meter.. lebih kurang 1400 meter atas paras laut...apalah sangat kan... since pangalaman pernah mendaki gunung tahan dan ledang masa zaman sekolah dulukan...tapi itu dululah wakty badan very the fit...hahhahahahha ambik ko skrg nih..bila dah naik baru 200 meter dah termengah-mengah....dah dengan kamera besar gabak yang aku bawa...rasa nak tercabut gak bahu tur...tak cukup dengan kamera... aduihhh beg aku plak buat hal...zip plak buat hal..adoi mak..nasib..nasib...rasa nak tinggal jer beg tur kat situ... nasib baik ada Cik Nad yang membantu bawa beg aku setengah perjalanan tur... terima kasih yer kawan...hehehehe lepas tur aku plak yang tinggalkan dorang... pendakian yang bermula kira-kira 30 minit mendaki akhirnya sampai kat puncak pertama...ramai jugak manusia hari ahad nih...dari sekecik kecik budak sampai setua tua manusia....semuanya ingin menikmati pandangan awal pagi di puncak Broga... erm..tapi arini nasib kitaorang tak berapa nak baik..sebab matahari takde..cuaca mendung sikit..but the best thing of mendung nih... kitaorang seronok berlama-lamaan di puncak.....dari bergambar, melompat,bersembang, makan cokelat..etc....the best thing bila dah sampai puncak lupa terus rasa penat mendaki.. yang menyebabkan gigel kepala lutut nih.... yang aku suka bila sampai dipuncak tur..aku nampak sekumpulan budak budak sekolah ..tak sure dari mana..mungkin sekolah cina dok kutip sampah yang ditinggalkan pendaki.... erm..tersentuh akal...nasib baik ada golongan yang begini yang begitu prihatin tentang alam sekitar..kalau tidak mungkin banyak 10 tahun akan datang Broga dah tidak boleh di panggil bukit Broga..mungkin bukit sampah...dalam teruja mendaki manusia terlupa tanggungjawab sosial mereka untuk menjaga kebersihan sekitar...anyaway hampir satu jam di atas.. then we all sume turun... ya ampun... ingat mendaki itu sukar rupanya turun tur jauh lebih mencabar...dengan pasir.. dengan licin.. dengan kamera....memang tercabar minda..sampai ada yang tergolek jugak waktu kitaorang turun.... sampai sampai bawah...first word yang kuar..LAPAR!!......apa lagi cari makan lah lepas tur.... another great experince on weekend!! selagi hidup mengembaralah ..luas bumi Allah... jelajahinyalah kawan... owh ..aku sharekan sikit gambar di sini yang lain di FBlah!










2 comments:

kamalhashim said...

best gilerrrrr....

Man Ghaira Ana said...

apa lagi kamal... mendakilah!