Wednesday, June 22, 2011

Antara Rezeki & Manusia Hipokrit

antara rezeki dan manusia hipokrit... kedua-duanya pernah mendampingi aku... alhamdulilah dalam getir ujian yang diberi.....kau kirimkan rezeki buat penghias senyuman diri...ntah mengapa bulan ini terlalu banyak kawan-kawan lama yang ketemui...apakah rahmatmu untuk menyatukan kami semula.. biarlah persoalan itu tidak berjawab... takut perasaan menguasai akal...

Semalam berjumpa Kol. ... hahahhahahaha lama dah tak jumpa... spending masa berborak.. soalan perniagaan yang lama dah ku tinggalkan.. rupanya Kol memang tidak berubah.. masih mengingati orang orang yang pernah jatuh & bangun bersama satu ketika dahulu... mendengar pengkhabaran baru Kol. membuatkan aku rasa begitu luas bumi Allah dia turunkan rezeki kepada sesiapa yang di kehendakinya... sekarang duniaku berbeza... .. bila di tanya Kol .. mazizah buat ape skrg...? " i dah tak jual minyaklah Kol... kalau nak minyak urut i adelah... hahahhaha berderai aku ketawa.... jiwaku dah jauh meninggalkan dunia yang penuh hipokrit tur.. lelah dalam dunia perniagaan yang banyak kepura-puraan... lelah dengan manusia yang kononya mahu menolong.... tapi rupanya tolong bermakna... lelah aku dengan janji janji broker yang kononya ada simpanan duit berjuta -juta ringgit.. lelah aku dengan temu janji di restoren restoren mahal... belanja makan... entertaiment...main perempuan...mintak duit... jumpa dato itu... dato ini... kroni itu.. kroni ini....no money no talks lah friends... no money no women... lelah ...penat sangat...aku penat... dengan dunia begitu....!!!

kadang-kadang aku pun keliru bukankah 9/10 daripada rezeki itu dari berniaga.. tapi kenapa yang aku lihat itu berbeza.... dari bangsaku sendiri.. menipu bangsanya sendiri.. menjatuhkan bangsanya sendiri... bagi mereka itu perkara biasa bila berniaga....... dunia inilah yang banyak mematangkan aku...Mengenalkan aku dengan pelbagai ragam manusia... Mungkin sengaja di utus aku untuk melihat segala kerosakkan yang manusia lakukan agar aku tahu bersyukur dengan apa yang diberi kepadaku....Bila orang baik dengan kita tak semestinya dia akan bantu kita... kadang- kadang sahabat pun boleh bertukar musuh...itulah realitinya....

tapi aku bersyukur aku keluar dari dunia itu sekarang... dunia yang penuh dengan manusia yang hipokrit... dunia yang menjadikan aku manusia hipokrit..... tapi kini aku lebih matang.. berada di dunia yang lebih tenang... dunia yang sejiwa denganku.. Dunia Pendidikan.. begitu besar jiwaku disini... ruang karya yang lebih segar... mungkin kerna naluri pendidik tidak pernah luntur dari kecik... teringat zaman kanak-kanak bila cikgu tanya ..."mazizah dah besar nak jadi apa?" jadi cikgu jawabku... mungkin kerna itu aku begitu selesa di sini.. dunia yang menundukkan ego aku.. dunia yang mengajarkan erti kasih sayang.. dunia yang menemukanku dengan Rahmat Allah.. dunia yang menzahirkan kasih sayangku pada setiap insan yang aku sayangi.. anak-anak, adik beradik, kawan- kawan, sahabat -sahabat..... dunia ini benar benar menyedarkan aku betapa hanya pendidikan yang mampu merubah destinasi kehidupan kita...hanya pendidikan yang mampu menukarkan lawan kepada kawan, hanya pendidikan yang mampu mengubah nasib setiap manusia di dunia.....

Malam yang panjang..... sehingga lewat 3am baru tersedar....agak lama tidak berkongsi cerita bersama Kol... anyway thanks Kol... pengalaman itu mendewasakan Kol. dan aku... Tiap langkah perjalanan kita adalah ibadah... siang dan malam mencari dan menyediakan yang terbaik untuk manusia sekeliling.... Jiwaku di sini untuk terus di didik dan mendidik... walaupun adakala teringat kenangan dunia dahulu.... biarlah tersimpan kemas.. mungkin helaian cerita itu akan berguna pada masa akan datang... kerana pengalaman mengajar kita untuk menjadi lebih dewasa.....

Dewasalah Mazizah...kerana kau berhak menikmati kehidupan yang lebih baik....

No comments: