Tuesday, June 28, 2011

Maaf

MAAF....satu perkataan yang begitu mudah di sebut...bukan semua manusia mampu mengukapkan perkataan Maaf.. apatah lagi mahu memahaminya... amat besar sebenarnya maksud maaf... adakala maaf itu boleh membina jiwa jiwa manusia yang layu.. namun ada kala maaf itu membunuh.. terpulang bagaimana kita mengukapkanya.. teringat pesan Dr Fazilah Kamsah.... manusia yang cemerlang akan menjaga hubungannya dengan sesama manusia... maafkan orang -orang di sekeliling kamu sebelum tidur.. apapun dosanya..sengaja atau tidak.. maafkan..... muhasabah diri..maafkan sesiapa sahaja yang dengan sengaja atau tidak melakukan kesalahan kepada kamu... itu lah yang aku sedang pelajari dalam kehidupan ini..memaafkan manusia manusia yang dekat denganku.. apapun kesalahannya.. besar mana dosanya.. sebesar mana di sakiti maafkanlah....


Ada perumpaan mengatakan.. woman may forgive but not forget... erm.. satu lagi istilah yang aku cuba fahami..mungkin ada kebenaranya... adakalanya apabila seseorang wanita itu terlalu di sakiti mereka pasti tidak akan melupakakan... tapi bagiku.. apabila orang kata sudah memaafkan tapi belum melupakan maksudnya belum ikhlas lagi...apabila kita sudah ikhlas kita pasti sudah dapat melupakan apa yang kita lalui...


Dan itulah yang aku cari sebenarnya... sehingga ke saat aku menulis ini.. aku ingin sekali memaafkan segala perkataan yang terkeluar dari mulut kamu.. ingin sekali.. tapi aku gagal temui keikhlasannya lagi...kerana bila teringatkan apa yang berlaku aku masih rasai kesakitanya.... kalau sudah ikhlas pasti tidak akan ada perasaan begini..

mungkin masa yang akan menentukan.. bila keikhlasan itu tiba .. akan aku kabarkan pada kamu.. aku sudah memaafkanmu...


Maaf kerana belum ikhlas memaafkanmu.....

No comments: